Wednesday 3 April 2013

CONTOH RPH BAHASA MELAYU TAHUN 4


RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN BAHASA MELAYU TAHUN 4

MINGGU/
TEMA/TAJUK
OBJEKTIF
HASIL PEMBELAJARAN
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
SISTEM BAHASA / PENGISIAN KURIKULUM
IMPAK

MINGGU
1


TEMA:
UNIT 1
Keluargaku Sayang


TAJUK:
Keluarga Bahagia


PENULISAN:
Dialog

Pada akhir unit ini murid dapat:

1.           1.   berbual tentang sesuatu
  perkara yang dialami, 
dilihat  atau dibaca.
2.  membaca lancar bahan
sastera dan bukan
sastera dengan intonasi
yang betul.
3.  menggunakan kata  panggilan dan kata ganti nama diri yang.sesuai mengikut  situasi dalam perbualan.
4.  menulis perkataan dan  pelbagai jenis ayat berdasarkan topik yang diberikan.
5.  menyatakan teguran dan menerima teguran secara terbuka dalam perbualan.






1.1    Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan kehidupan seharian dengan menggunakan kata-kata ungkapan , ayat, sebutan, intonasi dan nada yang sesuai.



Aras 1 ( i )
Berbual tentang sesuatu perkara yang dialami atau yang dilihat atau yang dibaca.

Aras 2 ( i )
Menggunakan kata panggilan dan kata ganti nama diri yang sesuai mengikut situasi dalam perbualan.

Tatabahasa
- Kata nama
- Kata hubung
- Kata Tanya
- Kata pembenar
- Kata naïf
- Kata panggilan
- Ayat penyata
- Ayat tunggal
- Ayat perintah
- Ayat majmuk

Pengisian Kurikulum
i.  Ilmu
    -     Pendidikan Moral

ii. NIlai Murni
a.       Bersemangat kekitaan
- bekerjasama dan tolong-
  menolong
- hormat-menghormati

iii. KBT
Kemahiran Berfikir
- menjana idea
- mengkategori
     b.    Kecedasan pelbagai
            muzik/ interpersonal
     c.    Kontekstual
            -mengaitkan pengalaman
              sedia ada
            -hidup bekeluarga







5.2    Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.


Aras 1 ( i )
Membaca lancer bahan sastera dan bukan sastera dengan intonasi yang betul


8.1    Membina dan menulis perkataan ayat tunggal dan ayat majmuk.
Aras 1 ( i )
Menulis perkataan dan pelbagai jenis ayat berdasarkan topik yang diberikan.


MINGGU/
TEMA/TAJUK
OBJEKTIF
HASIL PEMBELAJARAN
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
SISTEM BAHASA / PENGISIAN KURIKULUM
IMPAK

MINGGU
2

TEMA:
UNIT 1
Keluargaku Sayang


TAJUK:
Hargai Pengorbanan Ibu Bapa



PENULISAN:
Keperihalan
Pada akhir unut ini murid dapat:

1.  membaca perkataan ,frasa dan ayat yang mengandungi ayat tunggal dan ayat  majmuk dengan intonasi yang betul
2.  menerangkan makna
      perkataan, simpulan
      bahasa, frasa dan ayat.
3.   membaca pelbagai jenis ayat dengan intonasi yang  betul.
4.  membaca lancar bahan sastera dan bukan sastera dengan intonasi  yang betul.
5.  menceritakan isi bahan yang
     dibaca serta menyatakan
     gambaran umum    tentang
     sesuatu teks  yang dibaca
6.  menulis perkataan dan  pelbagai jenis ayat berdasarkan topik yang diberikan.
7.  menyatakan format pelbagai
     genre.
8.  mengenal pasti kata, frasa,
     peribahasa, dan ayat yang
     digunakan dalam sesuatu
     genre dengan merujuki kamus.


5.1    Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan  dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.











Aras 1 ( i )
Membaca perkataan ,frasa dan ayat yang mengandung ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan  dan intonasi yang betul.

Aras 1 ( ii )
Menerangkan makna perkataan, frasa dan ayat.

Aras 2 ( i )
Membaca dan memahami pelbagai jenis ayat dengan memberikan penekanan pada intonasi berdasarkan tanda baca.

Tatabahasa
- Kata nama
- Kata hubung
- Kata Tanya
- Kata pembenar
- Kata naïf
- Kata panggilan
- Ayat penyata
- Ayat tunggal
- Ayat perintah
- Ayat majmuk

Pengisian Kurikulum
i.  Ilmu
    -     Pendidikan Moral

ii. NIlai Murni
b.       Bersemangat kekitaan
- bekerjasama dan tolong-
  menolong
- hormat-menghormati

iii. KBT
Kemahiran Berfikir
- menjana idea
- mengkategori
     b.    Kecedasan pelbagai
            muzik/ interpersonal
     c.    Kontekstual
            -mengaitkan pengalaman
              sedia ada
            -hidup bekeluarga



5.2    Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.


Aras 1 ( i )
Membaca lancar bahan sastera dan bukan sastera dengan intonasi yang betul

Aras 1 ( i )
Menceritakan isi bahan yang dibaca.


6.2    Mengenal pasti pelbagai genre penulisan








Aras 1 ( i )
Mengecam dan mengenal pasti format pelbagai genre.

Aras 2 ( i )
Mengenal pasti kata,, frasa, peribahasa dan ayat yang biasa digunakan dalam sesuatu genre.

6.4    Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan maklumat yang menyeluruh.
Aras 1 ( i )
Menyatakan gambaran umum tentang sesuatu teks yang dibaca.

No comments:

Post a Comment