RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN BAHASA MELAYU TAHUN 4
MINGGU/
TEMA/TAJUK
|
OBJEKTIF
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
SISTEM BAHASA / PENGISIAN KURIKULUM
|
IMPAK
|
MINGGU
1
TEMA:
UNIT 1
Keluargaku Sayang
TAJUK:
Keluarga Bahagia
PENULISAN:
Dialog
|
Pada akhir unit ini murid
dapat:
1.
1. berbual tentang sesuatu
perkara yang
dialami,
dilihat atau dibaca.
2. membaca lancar bahan
sastera
dan bukan
sastera
dengan intonasi
yang
betul.
3.
menggunakan kata panggilan dan
kata ganti nama diri yang.sesuai mengikut
situasi dalam perbualan.
4. menulis perkataan dan pelbagai jenis ayat berdasarkan topik yang
diberikan.
5. menyatakan
teguran dan menerima teguran secara terbuka dalam perbualan.
|
1.1
Berbual tentang
sesuatu perkara berkaitan kehidupan seharian dengan menggunakan kata-kata
ungkapan , ayat, sebutan, intonasi dan nada yang sesuai.
|
Berbual tentang sesuatu
perkara yang dialami atau yang dilihat atau yang dibaca.
Menggunakan kata panggilan
dan kata ganti nama diri yang sesuai mengikut situasi dalam perbualan.
|
Tatabahasa
- Kata nama
- Kata hubung
- Kata Tanya
- Kata pembenar
- Kata naïf
- Kata panggilan
- Ayat penyata
- Ayat tunggal
- Ayat perintah
- Ayat majmuk
Pengisian Kurikulum
i. Ilmu
-
Pendidikan Moral
ii. NIlai Murni
a. Bersemangat kekitaan
-
bekerjasama dan tolong-
menolong
-
hormat-menghormati
iii. KBT
Kemahiran Berfikir
-
menjana idea
-
mengkategori
b.
Kecedasan pelbagai
muzik/ interpersonal
c.
Kontekstual
-mengaitkan pengalaman
sedia ada
-hidup bekeluarga
|
|
5.2
Membaca kuat
teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami
perkara yang dibaca.
|
Membaca lancer bahan
sastera dan bukan sastera dengan intonasi yang betul
|
||||
8.1
Membina dan
menulis perkataan ayat tunggal dan ayat majmuk.
|
Menulis perkataan dan
pelbagai jenis ayat berdasarkan topik yang diberikan.
|
MINGGU/
TEMA/TAJUK
|
OBJEKTIF
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN HASIL PEMBELAJARAN
|
SISTEM BAHASA / PENGISIAN KURIKULUM
|
IMPAK
|
MINGGU
2
TEMA:
UNIT 1
Keluargaku Sayang
TAJUK:
Hargai Pengorbanan Ibu Bapa
PENULISAN:
Keperihalan
|
Pada akhir unut ini murid
dapat:
1. membaca
perkataan ,frasa dan ayat yang mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk dengan intonasi yang betul
2. menerangkan makna
perkataan, simpulan
bahasa, frasa dan ayat.
3. membaca pelbagai jenis ayat dengan
intonasi yang betul.
4. membaca
lancar bahan sastera dan bukan sastera dengan intonasi yang betul.
5. menceritakan isi bahan yang
dibaca serta menyatakan
gambaran
umum tentang
sesuatu
teks yang dibaca
6. menulis perkataan dan pelbagai jenis ayat berdasarkan topik yang
diberikan.
7. menyatakan format pelbagai
genre.
8. mengenal pasti kata, frasa,
peribahasa, dan ayat yang
digunakan dalam sesuatu
genre
dengan merujuki kamus.
|
5.1
Membaca kuat
perkataan dan ayat dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
|
Membaca perkataan ,frasa
dan ayat yang mengandung ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan dan intonasi yang betul.
Menerangkan makna
perkataan, frasa dan ayat.
Membaca dan memahami
pelbagai jenis ayat dengan memberikan penekanan pada intonasi berdasarkan
tanda baca.
|
Tatabahasa
- Kata nama
- Kata hubung
- Kata Tanya
- Kata pembenar
- Kata naïf
- Kata panggilan
- Ayat penyata
- Ayat tunggal
- Ayat perintah
- Ayat majmuk
Pengisian Kurikulum
i. Ilmu
-
Pendidikan Moral
ii. NIlai Murni
b. Bersemangat kekitaan
-
bekerjasama dan tolong-
menolong
-
hormat-menghormati
iii. KBT
Kemahiran Berfikir
-
menjana idea
-
mengkategori
b.
Kecedasan pelbagai
muzik/ interpersonal
c.
Kontekstual
-mengaitkan pengalaman
sedia ada
-hidup bekeluarga
|
|
5.2
Membaca kuat
teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami
perkara yang dibaca.
|
Membaca lancar bahan
sastera dan bukan sastera dengan intonasi yang betul
Menceritakan isi bahan yang
dibaca.
|
||||
6.2
Mengenal pasti
pelbagai genre penulisan
|
Mengecam dan mengenal pasti
format pelbagai genre.
Mengenal pasti kata,,
frasa, peribahasa dan ayat yang biasa digunakan dalam sesuatu genre.
|
||||
6.4
Membaca pantas
secara luncuran untuk mendapatkan maklumat yang menyeluruh.
|
Menyatakan gambaran umum
tentang sesuatu teks yang dibaca.
|
No comments:
Post a Comment